X

Program

Program edukacyjny i wychowawczy oparty jest na podstawie programowej MEN i zawiera się w pomocach rozwojowych. Przedszkole realizuje program, poprzez pracę z materiałem rozwojowym, w czasie tzw. pracy własnej oraz zajęć w kręgu dla całej grupy.

Cykl pracy własnej rozpoczyna się o 9.00 i trwa nieprzerwanie przez 3 godziny.

Przygotowane otoczenie pozwala dziecku odkrywać i zdobywać nowe doświadczenie i zaspokajać różnorodne potrzeby poprzez spontaniczne aktywności. Dzieci uczą się pracować uważnie w ciszy i koncentrować się na wybranych przez siebie zadaniach, używając do tego odpowiednio przygotowanych pomocy i materiałów dydaktycznych. Nauczyciel pomaga dziecku zgłębiać tajniki matematyki, języka czy otaczającego świata poprzez pracę z odpowiednio dobranymi materiałami.

Grupę przedszkolną tworzą dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. Taka grupa jest naturalna, swoją strukturą przypomina rodzinę, a przebywające w niej dziecko zajmuje różne pozycje społeczne i pełni kolejne role. Starsze dzieci uczą się pomagania młodszym, kształtuje się u nich empatia – czują się potrzebne, co wzmacnia ich poczucie odpowiedzialności. Młodsze dzieci czerpią inspirację do bardziej zaawansowanych ćwiczeń, poprzez obserwowanie starszych dzieci pracujących w tym samym otoczeniu. Chętnie je naśladują, przejmują od nich wiedzę, doświadczenia, przyzwyczajenia. Uczą się wyrażania swoich próśb i nie czują się osamotnione.

Wspomagamy rozwój dziecka poprzez odpowiedni dobór materiału montessoriańskiego. Zadaniem tego materiału jest wspomaganie rozwoju dziecka, dlatego często nazywa się go materiałem rozwojowym. Jest on tak przygotowany, rozmieszczony i udostępniony dzieciom, by tworzyć logicznie uporządkowaną całość programową. Stwarza on każdemu dziecku warunki do pracy nad własnym, indywidualnym rozwojem.

Oprócz oryginalnego materiału w klasie znajdują się jeszcze inne pomoce dydaktyczne wykonane samodzielnie przez nauczycieli. Celem materiału rozwojowego jest wprowadzenie dziecka w świat kultury i cywilizacji zgodnie z zasadą: „od konkretu do abstrakcji”. Dziecko powinno najpierw dotknąć, zobaczyć, doświadczyć, by mogło to potem odzwierciedlić w umyśle w postaci pojęć, relacji, zasad. Nawiązując do słów Pascala „Czego nie ma w zmysłach, tego nie ma w umyśle”.

Podczas zajęć dzieci mają do dyspozycji specjalną, dużą salę z ustawioną pośrodku paletą z 18 kolorami farb i pędzlami. W tej przestrzeni dzieci tworzą indywidualne prace, nie jest im nic narzucane, panuje pełna wolność w ekspresji malarskiej. Twórcą metody jest Arno Stern słynny francuski pedagog, którego określa się mianem badacza dziecięcej spontaniczności, zabawy poprzez malowanie.

Zajęcia oparte na uważności, aktywności fizycznej i samoregulacji, który oferują szeroki wachlarz narzędzi do pracy z ciałem i umysłem. Jego celem jest holistyczne wspomaganie rozwoju dzieci – w obszarze emocjonalnym, psychicznym, fizycznym oraz społecznym. Dzieci podczas zajęć ćwiczą jogę, oddech, poznają metody radzenia sobie ze stresem oraz sposoby samoregulacji.

PLAN DNIA


W miesięcznym czesnym zawarte są zajęcia z języka angielskiego (3/tydzień), zajęcia z logorytmikai (1/tydzień), raz w tygodniu oraz zajęcia Malort (2/miesiąc), Uważność w edukacji. Kosmos i kajo (1/miesiąc), koncerty edukacyjne NFM (5/rok)

Zajęcia dodatkowo płatne to: zumba, chefik, ceramika, szachy, basen.